Käyttäytymisterapian lisäksi voidaan myös tehdä erilaisia muutoksia lapsen koti- ja kouluympäristöön. Niiden tarkoituksena on parantaa lapsen opiskeluvalmiuksia ja käyttäytymistä luokkahuoneessa. On tärkeää, että opettajat osallistuvat muutosten toteuttamiseen, ja heiltä saatava palaute on keskeistä ADHD-hoidon seurannan ja arvioinnin kannalta. Lapsen iällä ja oireiden vaikeusasteella on kuitenkin suuri vaikutus siihen, kuinka tehokkaita tällaiset toimenpiteet ovat ja kuinka paljon mahdollisten koulutusasiantuntijoiden avusta hyödytään.
ADHD:sta kärsivälle lapselle tärkeintä on hoidon jatkuvuus, riippumatta siitä, onko kyseessä käyttäytymisterapiaan kuuluva johdonmukainen palkitseminen, vakaat rutiinit koti- ja kouluympäristössä tai lääkitys.
Lue lisää Ruotsin sosiaalihallituksen julkaisusta Stöd till barn, ungdomar och vuxna med adhd – ett kunskapsstöd.
Kuvissa esiintyvät henkilöt eivät liity sisältöön.